zondag 31 januari 2010

Eiondexamenproject

Ten eerste, het spijt me enorm dat ik de laatste maanden niets heb gepost op m'n blog. Ik was het eerlijk gezegd gewoon vergeten. Maar ik ga er nu weer mee beginnen.

De opdracht houdt in dat we een taalwereld moeten illustreren en bedenken. Het moet een soort interactief programma worden, waar kinderen een taal kunnen leren. En dit mogen wij dus vorm gaan geven.

Ik heb als taal voor Engels gekozen, met een doelgroep van groep 5 en 6. Waarom Engels? Omdat Engels een hele mooie taal is. En dan kan je denken dat Engels de makkelijke keuze is. Maar het gaat mij niet om hoe goed ik de taal beheers, maar waarmee ik het kan associƫren. En op dat gebied is Engels, met concurrenten als Spaans en Italiaans, een nogal saai gegeven. Want ik heb besloten typisch Engelse dingen te gebruiken. Dus dubbeldekkers, Stonehenge en het koningshuis. Dat zijn dingen waar ik aan denk als ik Engeland voor me zie. Monty Python ook bijvoorbeeld.

Maar als je aan Engeland denkt, zie je ook slecht weer, grauwe luchten en groene landschappen. Neutrale kleuren op het monotome af. Hoe kan je dat interessant maken voor kinderen van 8 jaar? Als ik aan de doelgroep denk, dan zie ik kinderen die programma's als Spongebob en Fairly Odd Parents kijken. Gekke programma's, waar je als groep 8-ter niet te veel aandacht aan wil schenken, want je gaat bijna naar de middelbare school. Ik weet nog dat ik als 11 jarig jongetje soms werd uitgelachen omdat ik nog Dragonball Z naspeelde op het speelplein in de pauze. Dat gebeurde niet als 8-jarige. Mijn punt is dat Spongebob voor een 8-jarige heel erg vet is om naar te kijken, en als ik zo'n zelfde soort sfeer kan creƫren met mijn Taalwereld, dan ben ik tevreden.

Oke, nu willen we plaatjes zien. Begin onderaan bij de vorige post, dan is het chronologisch.

Eindexamenproject Schetsen